Reference: Ambu

Du er her

Project Type:Implementering af EMM/MDM-platformen MobileIron
Client:Ambu A/S
Release Date:06.03.2012
Keywords:Mobility, MDM/EMM, MobileIron

Når iPhone er en god business case

Danske Ambu, der producerer diagnostisk udstyr til hospitaler og redningstjenester, har skiftet sine Nokia-telefoner ud med iPhones. Ikke fordi de er smarte, trendy eller lækre at se på; men fordi de er en god forretning. Conscia Mobility Architects har stået for implementeringen af MDM-værktøjet MobileIron på enhederne.

De fleste virksomheder har gennem de seneste år oplevet, hvordan behovet for at være online hvor som helst og når som helst er vokset i takt med anvendelsesmulighederne i mobiltelefonerne. For få år siden var mobiltelefonen stadig kun velegnet til tale og sms-kommunikation, men med nutidens smartphones går de fleste mennesker rundt med en minicomputer i lommen.

Det skifte oplevede man også i Ambu, forklarer systemingeniør Gert Mortensen. Her har man indtil 2011 anvendt Nokia-telefoner som virksomhedens officielle arbejdstelefon. Men langsomt begyndte der at dukke flere og flere medarbejdere op med deres iPhones og spurgte, om de ikke kunne blive koblet op på virksomhedens it-systemer. Og jo, det kunne de da godt.

“Det er kommet trin for trin. Først var behovet ikke særlig stort med få brugere, der ønskede at anvende iPhones. Men i dag har vi erstattet vores Nokia-telefoner og udleverer iPhones eller iPads til de nøglemedarbejdere, der har et behov,” siger Gert Mortensen.

 

God business case

Som han videre forklarer, udarbejdede man i foråret 2011 en business case på, om det ville være rentabelt eller ej for Ambu at udlevere iPhones til medarbejderne. Resultatet var klart.

“Vores business case viste meget tydeligt, at der ville være god økonomi i at skifte fra Nokia til Apple-platformen, fordi vi dermed ville kunne tilgå stort set alle Ambus it-systemer via en VPN-klient; i hvert fald alle de systemer, som er browserbaserede såsom management information-systemer, CRM og intranettet. Der er selvfølgelig ganske få begrænsninger forbundet med, at du tilgår systemerne via en mobil enhed i forhold til f.eks. Flash, men du kan komme rigtigt langt med din iPhone. Det var den ene ting,” forklarer Gert Mortensen og fortsætter:

“Den anden ting, vores business case viste, var, at vi kunne spare penge ved at køre IP-telefoni på den. Det var det vigtigste argument, fordi Ambu har lokationer ni steder rundt omkring i verden. It-infrastrukturen er næsten færdigopsat og fungerer på den måde, at hvis jeg ringer in-house i Ambu, ringer jeg gratis. Og hvis jeg ringer ud af huset, finder systemet den billigste rute i udlandet via lokale break-out points. Det giver os samlet set nogle store besparelser på telefonregningen.”

Som Gert Mortensen tilføjer, gjorde det jo heller ikke noget, at iPhones sammenlignet med de tidligere Nokia-telefoner appellerede mere til brugernes æstetiske sans.

“De kan godt lide det der æblelogo. Det er ikke vores pligt at købe det, folk gerne vil have, men omvendt skader det jo heller ikke.”

 

Sikkerheden i orden

Med adgang til de fleste af Ambus it-systemer fra medarbejdernes smartphones tog det ikke lang tid at finde ud af, at man havde behov for en ordentlig sikkerhedsopsætning på de mobile enheder.

“Det nytter ikke noget, at vi laver gæstenet og installerer 17 firewalls, hvis der så nemt som ingenting kan ryge en telefon på udenom det hele. Det går ikke. Hvis uheldet er ude, kan du lukke et firma ned på fem minutter, og det kan hverken vi eller andre risikere. Så der skal være fuld kontrol,” siger Gert Mortensen og forklarer, at man ret hurtigt fik øjnene op for Mobile Management Device-værktøjet MobileIron.

“Vi havde selvfølgelig nogle krav til, hvad produktet skulle kunne rent sikkerhedsmæssigt i henhold til at styre passwords, kryptering osv. Men derudover har vi også haft behov for at pushe påkrævet software ud til brugerne gennem MobileIron. Vi sender en besked ud til dem om, at de nu kan hente det ene og det andet på App Store og installere det. Det er meget enkelt. Og så hjælper vi dem også med den indledende sikkerhedsopsætning af telefonerne, så de ikke selv skal rode med det. Det er lettere for brugerne, og det er meget lettere for os, når vi kan administrere det hele fra centralt hold. Så vi er meget glade for MobileIron og syntes også, at det har en konkurrencedygtig prissætning.”

Som Gert Mortensen afslutningsvis fremhæver, har samarbejdet med Conscia Mobility Architects, som har implementeret MobileIron hos Ambu, fungeret upåklageligt.

“Konsulenten fra Conscia Mobility Architects er dygtig, behagelig at arbejde sammen med og altid parat til at hjælpe, hvis vi har siddet med et problem, vi ikke selv har kunnet løse. De har også overholdt leverancetiderne, så alt i alt har det været et super samarbejde.”

 

Nytteværdi for Ambu:

  • Sikker håndtering af medarbejdernes enheder med MobileIron
  • Nem implementering og central administration
  • Konkurrencedygtigt prisniveau

Nytteværdi for medarbejderne:

  • Understøttelse af mobil salgsstyrke
  • Mulighed for at anvende iPhone som arbejdstelefon
  • Nemmere og mere mobil hverdag